Trening

Polecane żele energetyczne dla sportowców

Każdy z nas na pewnym etapie dociera do momentu, w którym zaczyna korzystać z żeli energetycznych. Niezależnie od tego, czy uprawiasz kolarstwo, triathlon, bieganie czy nawet jeździsz na rolkach – masz świadomość tego, że glikogen zgromadzony w mięśniach wystarczy nam na 1-1,5h. A nasze ciało do pracy w wyższych intensywnościach energię pobiera głównie z węglowodanów.

Przyjmuje się, że na każdą godzinę wysiłku powinniśmy dostarczać około 60g węglowodanów. To około dwa żele energetyczne lub jeden żel i popijanie napoju izotonicznego.

Zazwyczaj żele energetyczne posiadają od 15g do 40g węglowodanów w porcji. Dużo zależy od ich gramatury (są żele w porcjach 100g, które docelowo powinniśmy spożywać na dwa razy), a są także mocno skoncentrowane, które co prawda wymagają popijania wodą, jednak w 40 gramowej porcji mają 25-30g węglowodanów.

Bardzo istotne jest, by nie testować reakcji swojego organizmu na nowy produkt w trakcie wyścigu, a zrobić to na treningu. Nasze trawienie jest ograniczone w trakcie wysiłku fizycznego, a żel który nam „nie podchodzi” może zaszkodzić w trakcie ścigania. Dlatego po każdym zakupie nowej marki produktu sprawdź je najpierw podczas treningu symulującego warunki wyścigowe lub będącego w podobnej intensywności.

Równie istotne co sprawdzenie produktu jest także jego odpowiednie spożycie. Jeżeli zaopatrzysz się w gęstsze żele, wymagające popicia, a w bidonie będziesz miał tylko izotonik – taka mieszanka może zbyt mocno Cię zasłodzić i doprowadzić do wymiotów. Dlatego warto – jeżeli masz dwa miejsca na bidon – do żelu wymagającego popicia zawsze mieć jeden bidon z wodą.

Ważne jest także samo przyjmowanie takiego żelu – wszak trawienie węglowodanów zaczyna się już w naszej jamie ustnej. Dlatego sam żel warto chwilę „potrzymać” w ustach, a jeżeli pijemy izotonik z bidonu – zrobić to samo.

W trakcie swojej krótkiej kariery miałem do czynienia z wieloma markami i postaram się pokrótce przedstawić poniżej najpopularniejsze z nich, wraz z ich cechami szczególnymi.

Uwaga – to nie jest ranking żeli energetycznych pod względem kolejności ich prezentowania. Gdybym jednak takowy miał stworzyć, wyglądałoby to tak:

  1. SiS Isotonic Gel
  2. ALE Energy Gel
  3. Torq Gel


1. Science in Sport – SiS

To żele, których używam regularnie od ponad dwóch lat. Wersje Isotonic Gel nie wymagają popijania i tego rodzaju spożyłem najwięcej. Plusem jest na pewno ich gęstość (bardzo rzadkie), słodkie, ale nie mdlące oraz opakowanie, które wygodnie leży zarówno w koszulce kolarskiej jak i spodenkach do biegania. Jeden 60ml żel zawiera 22g węglowodanów, więc teoretycznie powinieneś spożyć trzy takie na każdą godzinę wysiłku.

Żel energetyczny SIS GO Isotonic Gel 60ml - Runshop.pl
źródło: www.runshop.pl

2. Active Life Energy – ALE


Te żele spożywałem namiętnie przez pierwsze dwa lata przygody ze ściganiem. Niezbyt słodkie, konsystencja kisielu, ciekawe, fajne smaki. Jeden żel 55g to 27,5g węglowodanów.

źródło: alenergy.eu

3. PowerBar PowerGel

Zjadłem 3 żele tej marki. I o ile napoje izotoniczne mają bardzo dobre, ze świetnym składem i makroskładnikami, tak żele zupełnie mi nie podeszły. Konsystencja podobna do SiS, jednak smak… zbyt słodkie, podobne do syropu. Był to żel, którego nie sprawdzałem i spożyłem na wyścigu. Zemdliło mnie. Duży plus za dodatkowe zadbanie o to, by przy otwieraniu nie gubić końcówki opakowania.

ŻELE ENERGETYCZNE DLA BIEGACZY POWERBAR ENERGY GEL - 6906096763 - oficjalne  archiwum Allegro
źródło: https://archiwum.allegro.pl/oferta/zele-energetyczne-dla-biegaczy-powerbar-energy-gel-i6906096763.html

4. High5 Gel Aqua

Testowałem przy okazji Beskidy MTB Trophy. Specjalnie wybrałem wersję Aqua, by nie musieć ich popijać. Konsystencja bardzo rzadka, smaki ok, niezbyt słodkie. Cena nieco zbyt wysoka w stosunku do poprzedników.

Energy Gel Aqua Caffeine | 20 szt. - HIGH5 - Żywność funkcjonalna dla  sportowców
źródło: high-5.com.pl

5. Enervit Gel

Gęsty, słodki, ale „ok”. Porcje po 25ml, które jednak posiadają 20g węglowodanów.

Gel z kofeiną 25 ml cytrusowy – Enervit Polska
źródło: enervit.pl

6. Honey Stinger

Z ciekawości kupiłem kiedyś dla spróbowania żeli nieco bardziej naturalnych na bazie miodu. Subiektywnie: zbyt słodkie i zbyt gęste. Podczas wyścigu MTB miałem problem ze zjedzeniem go, zakleiłem całą kierownicę i usta. 24g węglowodanów w 32g porcji

Nowość na polskim rynku – miodowe żele Honey Stinger | Biegologia.pl
źródło: biegologia.pl

7. Squeezy Energy

Niezbyt gęste, niezbyt słodkie, takie w sam raz. Duży plus za wprowadzenie smaku pomidorowego, który przy 3-4-5h wysiłku potrafi odmienić przesłodzone kubki smakowe. Producent posiada także smak piwa, jednak nie mogę go polecić. Nagrzany na plecach żel po 2h jazdy smakował jak wygazowane, lepkie, słodko-gorzkie piwo.

Energy Gel Test package for endurance athletes
źródło: squeezy.de

8. Dextro Energy

Uwielbiam ich tabletki z dekstrozą. Zakręcane żele do mnie nie przemawiają. Jest to pewnie dobra opcja np. podczas biegania, jednak w trakcie jazdy na rowerze w błocie i gnoju – nie wyobrażam sobie odkręcać żelu (choć robiłem to nie raz).

Dextro Energy Liquid Gel with Carbohydrates - 18x60ml - Bike24
źródło: bike24.com

9. NamedSport Energy Hydra Gel

Niezbyt słodkie, ciekawe wersje smakowe, sporo węglowodanów w porcji, bardzo dobry skład. Na minus: cena.

Total Energy Hydra Gel 50ml, Namedsport – żel energetyczny o różnych  stopniach wchłaniania!
źródło: tanieodzywki.pl

10. Etixx Energy Gel

Konsystencja i smak podobny do PowerBar – gęste i niezwykle słodkie.

Pakiet Etixx Energy Gel z 4 różnymi żelami energetycznymi - Pakiety testowe  - Oferty specjalne/ pakiety/ promocje - Odżywki Dla Sportowców
źródło: odzywkidlasportowcow.pl

11. Torq Gel

Żele, których używałem jako bazę podczas zeszłorocznego startu w Bike Adventure. Zdecydowałem się na nie po konsultacji z dietetykiem. Głównym powodem był najbardziej optymalny rozkład cukrów (maltodekstryna i fruktoza), co skutkowało o wiele wyższą i szybszą wchłanialnością. Smaki ciekawe (sernik, ciasto wiśniowe), dosyć słodkie i gęste. Wymagają popijania. Najdroższa opcja w zestawieniu – 9zł za 45g. 28,5g węglowodanów w porcji.

Review: Torq Energy Gels - Multipack - The Martin Cox
źródło: torqusa.com

12. Huma Chia Energy Gel

Żele energetyczne na bazie nasion chia i przecieru z owoców. Najbardziej naturalne w zestawieniu. Prawdopodobnie najgęstsze żele, z jakimi miałem do czynienia. Nigdy nie spożywałem ich w trakcie wyścigu. Jedynie podczas treningu i to po zatrzymaniu.

Amazon.com: Huma Chia Energy Gel, Variety Pack, 12 Gels - Premier Sports  Nutrition for Endurance Exercise - 8 Flavors: Health & Personal Care
źródło: amazon.com

13. BYE! Pro Isotonic Gel

Rzadka konsystencja, bardzo słodkie (podobne do PowerBara). Zakrętka. Dobry skład, wysoka zawartość węglowodanów w porcji (25,5g).

BYE! Pro Isotonic Gel - BYE Naturalne Odżywki
źródło: b-y-e.pl

14. FA Carborade

Nigdy nie kupiłem tego żelu (były w pakietach startowych). Konsystencja podobna do PowerBar, smak podobny do SiS.

Opis / Carborade® Energy Gel with Caffeine / FA Engineered Nutrition®
źródło: fanutrition.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *